TOUR COUNTDOWN
  • 00

    Dagen

  • :
  • 00

    Uren

  • :
  • 00

    Min

  • :
  • 00

    Sec

Martin Peters 1955

Ome Joop's Tour de Frats 1955

Wij, mijn vrienden John Nillissen, Ed Driessen en ik Martin Peters zijn van de Tourlichting 1955. Met de leeftijd van 13 jaar oud besloten wij,  na een artikel in de krant, om ons aan te melden voor de 'Tour de Frats'. Er  moest alleen  nog even wat geregeld worden, omdat wij niet  in het bezit waren van geldige aanmeldingspapieren, nl. een bewijs van goed gedrag getekend door de hoofd van de school c.q. een baas. Aangezien wij nou net niet de voorbeeldigste leerlingen waren hadden wij het volgende er op gevonden: en bevriende oom was zo vriendelijk om in drie verschillende handschriften de briefjes te maken en te signeren zodat we zij met enige schroom naar de Fluitekruidstraat gingen om onze aanmelding een feit  te maken. Gelukkig was Ome Joop Legerstee zelf thuis en na het lezen van de voorbeeldige getuigschriften kon hij niets anders doen dan ons toelaten. Hoewel ik er zelf niet in geloofde dat Ome Joop de briefjes al te serieus nam, was er toch enige vreugde over het mee mogen met de Tour. De avond voor het vertrek was het verzamelen in een school in de Agnietenstraat in Arnhem. Het was een drukte van belang, Ouders, Opa’s, Oma’s,  renners en leiding (zo’n man of zes) waren druk in de weer om alles in gereedheid te brengen voor de start. De meeste fietsen waren huis tuin en keuken exemplaren met enkele uitzonderingen zoals Gert Kok met een toen al ouderwetse transportfiets, je weet wel met zo’n bagagedrager voorop.

Herman Looman met een veel te klein kinderfietsje en nog veel meer zelfbouw vehikels gingen mee. Een heuse reclame karavaan was aanwezig met 3 reclame wagens en een bezemwagen. Tijdens de etappes was er elke middag bij de NCRV  een rechtstreeks radio verslag van de legendarische Barend Barendsen. 'Ik vergeet nooit meer de klassement wedstrijd op de goffert wielerbaan, waar de eerder genoemde Herman Looman met zijn veel te kleine fietsje op volle snelheid uit de bovenste ring tuimelde, omdat zijn snelheid te laag werd'. Onwillig van het radio verslag heeft hij dat nog drie maal over gedaan.

ETEN IN DIE TIJD

Het eten ging in die tijd als volgt: De ploegbaas ging in de rij staan terwijl de rest appèl had. Vervolgens kreeg hij een wit- en een bruin -brood in de handen gedrukt samen met een pakje boter en een karton gekleurde hagelslag van de Ruyter. Hierna ging hij terug naar zijn ploeg  en werden de etenswaren verdeeld. Ondertussen  was één van de leiders naar de plaatselijke melkfabriek getogen om een bus lekkere verse melk te regelen en een bus heet water voor theeliefhebbers.

Nu meer dan 60 jaar later is het nog steeds een onuitwisbare herinnering voor mij en mijn vrienden. Wij praten er nu nog vaak over. Later ben ik nog een jaar of vijf mee geweest als begeleider. Ik werd door Ome Joop verheven tot bezemwagenchauffeur en later Tourmonteur waarna ik vervolgens door ben gegroeid tot Tourdokter. Aan mensen als Ome Joop die zoveel voor de jeugd heeft gedaan zou men alsnog een lintje moeten uitreiken. Gelukkig zijn z'n zonen ook begaan met de jeugd en draagt de jeugdronde middels zijn naam. Een grote pluim voor de wijze waarop zij een legendarische man eren. Ga alsjeblieft door..........

Verder wensen ik alle kinderen en leiding een onvergetelijke vakantie toe.